Spalken

Een spalk wordt binnen de handtherapie gebruikt om een gedeelte van de onderarm anders te positioneren, te ondersteunen of te immobiliseren. Hierdoor draagt de spalk bij aan pijnvermindering, bescherming, en/of een snellere genezing van de klacht. De spalk wordt door de handtherapeut op maat gemaakt, waardoor er rekening gehouden kan worden met dagelijkse bezigheden. Voor de spalk zullen extra kosten in rekening worden gebracht, zie tarievenlijst.

Mulligan

Het Mulligan Concept

Het Mulligan Concept is een methode die door een groot aantal fysio- en manueel therapeuten in Nederland wordt gebruikt om pijnvrij te kunnen mobiliseren. De methode gaat hypothetisch uit van een zgn. sporingsprobleem. Als metafoor kunt u hierbij denken aan een niet soepel lopende lade in een kast. Het spoor terugvinden is hier vaak een kwestie van een subtiele aanpassing van de positie van de lade, waarna het openen en sluiten weer zonder frictie kan plaatsvinden. Door in een menselijk gewricht deze gecorrigeerde beweging pijnvrij in te slijpen wordt het normale patroon hersteld. Dit fenomeen leidt vaak tot een snel en blijvend herstel van de gewrichtsfunctie.

Toepassing

Het Mulligan Concept is niet geschikt voor alle problemen, maar wel voor veel klachten aan het bewegingsapparaat, zoals b.v aan knie, enkel, heup, schouder, rug, arm, pols, hand. U kunt zich hebben verstapt of een verkeerde beweging hebben gemaakt. Meestal is er op röntgenfoto’s of scans niets te zien maar ervaart u toch pijn, meestal bij de beweging. Soms speelt de klacht al jaren, soms pas een paar dagen. Indien een gewricht niet goed spoort, is er vaak met de methode Mulligan Concept veel (en over het algemeen snel) resultaat te behalen. De Mulligan fysiotherapeut kan vrij snel beoordelen of er sprake is van een sporingsprobleem en of het Mulligan Concept voor u een geschikte behandeloptie is.

Verzekering

De methode valt gewoon onder reguliere fysiotherapie en/of manuele therapie. U bent dus verzekerd wanneer fysiotherapie en/of manuele therapie in uw verzekeringspakket is opgenomen.

PNF therapie

PNF therapie: waar staat het voor?

Proprioceptief: via proprioceptoren: de sensorische receptoren, die informatie geven over houding en beweging van het lichaam.
Neuromusculair: betreffende de spieren en zenuwen, het spier- en zenuwstelsel.
Facilitatie: vergemakkelijken, eenvoudiger maken.

Pnf therapie: wat is dat?

Er wordt geprobeerd door middel van bewegen en facilitatie (aansturen) van bewegen in bepaalde patronen de spier-zenuwgeleiding te verbeteren. Afhankelijk van het behandeldoel wordt er gebruik gemaakt van verschillende technieken. Doelen kunnen zijn: het verbeteren van de spierkracht, mobiliteit (beweeglijkheid), stabiliteit of coördinatie. Ook hieraan ziet men weer dat PNF bij vele verschillende aandoeningen van het bewegingsstelsel ingezet kan worden.

McKenzie

De McKenzie-therapie gaat uit van symptomen zoals pijn. Pijn kan verergeren, verminderen of zelfs helemaal verdwijnen als u een bepaalde houding of positie aanneemt of (herhaalde) bewegingen uitvoert. Stel, u heeft een hernia. Tijdens onze diagnose kijken we welke beweging de pijn vermindert of de klacht centraliseert. Centralisatie wil zeggen dat de uitstraling naar armen of benen vermindert en dat de pijn zich ‘terugtrekt’ naar uw lage rug (zie onderstaande afbeelding). De door ons voorgestelde beweging kunt u thuis oefenen. U kunt zo actief met uw klachten aan de slag.  De pijn in uw rug kan soms tijdelijk toenemen. Als dit het geval is, kan dat een gunstig teken zijn voor uw herstel.